Cruciale fase voor de N65, ook voor fietsers

Al bijna 7 jaar denken we mee over de inpassing van de N65, in november gaan Rijk, Provincie en gemeenten Vught en Haaren hun voorkeur uitspreken; hoe moet de weg eruit gaan zien?

Het huidige plan

Een overzicht van het huidige plan, kijkend van oost naar west: Rembrandtlaan langs spoor geen doorgang; Crayenstein/ Helvoirtseweg kruising of aansluiting; Martinilaan/ De Bréautélaan fietstunnel of fietsbrug; Boslaan volledige aansluiting voor auto’s; Groenewouddreef bij restaurant in ’t Groene Woud verkeerslichten; fietspad noordzijde N65 in Vught verdwijnt. Er is enige teleurstelling in Vught, omdat we hoopten dat voor €90 miljoen een verdiepte bak over de gehele lengte van de bebouwde kom zou worden aangelegd; dat is echter te duur. Er is geld voor het graven van een kuil voor de N65 daar waar een weg er kruisend overheen kan worden geleid. Daarnaast moeten er panden worden gesloopt; het aantal ervan hangt af van de te kiezen oplossing.

Ook in Helvoirt zijn er diverse keuzes te maken: vooral is daar belangrijk, dat een fietstunnel zonder haakse bochten onder de N65 komt, het liefst een mini-rotonde zoals de Hoogstraat Sint Michielsgestel. Nog beter is een oversteek boven een daar verdiepte N65, de ‘variant H3’.

De oversteek Hoge Raam buiten de kom –dus richting Tilburg bij km-paal 11- moet echt veiliger, nl met verkeerslichten of een tunnel, in plaats van de getekende koude oversteek met zigzag.

Wat willen we als Fietsersbond? 

De goede elementen in het plan behouden, waaronder de waarschijnlijke fietstunnel Martinilaan en de koudwatervrees tegen fietstunnels wegnemen. Pak ook het vervolg aan: de kruising De Breautélaan – Loonse Baan verdient een rotonde.

En natuurlijk willen we langs de spoorlijn naar Eindhoven kunnen blijven fietsen op de Rembrandtlaan en/of Aert Heymlaan.

Voor de kruising Helvoirtseweg/J.F. Kennedylaan geven we de voorkeur aan een eenvoudige kruising met een verdiept stuk N65, omdat dan de voetgangers en fietsers ongehinderd de N65 kunnen oversteken. 

Fietsers moeten vanaf het centrum o.i. naar de Lekkerbeetjenlaan ook aan de oostzijde kunnen oversteken; dan zijn de gedwongen oversteken bij de Van Voorst tot Voorststraat en Lekkerbeetjenlaan niet meer nodig.

Het vervallen van het fietspad langs de N65 aan de noordzijde staat ons tegen: het geeft te veel omrijden naar woonbestemmingen in Vught; aan de lawaaierige kant van de geluidsmuur fietsen, omdat dit sociaal veiliger zou zijn, is voor ons geen goede redenering. We willen ook aan de noordzijde van de N65 kunnen fietsen en wel in 2 richtingen.

Overleg met overheden

Bij alles gaat het erom: komen de belangen van de fietsers voldoende tot hun recht in het plan voor de N65? En ook: hoe belangrijk vinden de betrokken overheden het fietsen? Vooral: wat vindt de gemeente Vught van belang? Dit laatste is ons niet altijd duidelijk. De opstelling van het Ministerie is ons vaak duidelijker en vaak ten voordele van fietsers. 

De Fietsersbond gaat samen met het Wandelnet overleggen over de verdere invulling van het plan en hoe we het contact met de gemeenten Vught en Haaren kunnen uitbouwen tot heldere keuzes in het voordeel van fietsers en voetgangers.

Categorieën

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.