Voortgang inpassing Rijksweg N65

Op 16 april gaven Ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkswaterstaat een overzicht van de stand van zaken van de inpassing van rijksweg N65. Zie ook een bericht in de krant, waarbij het vooral gaat over woningen die gesloopt zullen worden bij bepaalde varianten.

http://www.bd.nl/regio/den-bosch-en-omgeving/s-hertogenbosch/variantenstudie-n65-vught-woningen-verdwijnen-1.4860199

De Fietsersbond richt zich op de volgende zaken:

We zijn zeer tevreden over het plan om een tunnel of brug voor niet-gemotoriseerd verkeer aan te leggen tussen Martinilaan en De Breautélaan, dit is bijna de drukste fietsroute van Vught. Omdat dit een ongelijkvloerse oversteek voor alleen fietsers en wandelaars is, zal deze kruisende route meer veiligheid, rust en gezondheid bieden. Het zou zeer ongewenst zijn, om ook auto’s door deze tunnel te laten rijden of om de tunnel niet aan te leggen. 

Een tweede verbetering in de plannen betreft de aanleg van verkeerslichten bij restaurant In ’t Groene Woud. Deze bieden een veiliger verbinding voor het recreatieve fiets- /wandel- en ruiterverkeer tussen de gebieden rond IJzeren Man en Sparrendaal. Het verbindt 2 fietsknooppunten en geeft de mogelijkheid om het Lange Afstands wandelpad te verleggen naar een betere route.

Maar er is ook een probleem: afsluiting van de doorgaande hoofdfietsroute Aert Heymlaan richting Den Bosch-west (Jeroen Bosch Ziekenhuis, onderwijsinstellingen, woonwijk en lagere school Stadhouderspark) en Rembrandtlaan dreigt. Dit zou een hap uit het fietsnetwerk nemen; het betekent omfietsen langs drukkere routes, waarbij ook voetgangers worden getroffen. Bovendien zou het de aanleg van een nieuwe snelfietsroute Den Bosch-Vught-Boxtel langs de spoorlijn bemoeilijken. 

De Fietsersbond kent geen koudwatervrees rond fietstunnels; veel moderne tunnels voldoen aan de eisen van verkeersveiligheid en sociale veiligheid: niet te steil, goed doorzicht, natuurlijke lichtinval halverwege etcetera. Ook bij nieuwe tunnels zijn er grote verschillen, reden om goed op te blijven letten.

Er zijn nog interessante en belangrijke keuzes te maken: krijgt Crayenstein een aansluiting of een kruising?

Fietsen langs de N65: alleen aan de zuidzijde of aan beide kanten?

Reden genoeg voor de Fietsersbond om aandacht te blijven besteden aan de besluitvorming hierover.

Categorieën

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.