Met een algoritme is op basis van het Fietsersbond routeplanner-netwerk een eerste versie van het netwerk opgesteld.
Het hoofdfietsnetwerk is het fietsnetwerk dat Brabant op regionale schaal met elkaar verbindt. Door te investeren in de kwaliteit van dit netwerk maken de samenwerkende provincie, regio’s en gemeentes de schaalsprong fiets mogelijk.
Het hoofdfietsnetwerk verbindt alle werk- en woonlocaties (vanaf 1500 inwoners) met elkaar en met alle scholen voor voortgezet onderwijs, ziekenhuizen en treinstations.
Wat vinden de vrijwilligers van de Fietsersbond van het concept van het Brabants hoofdfietsnetwerk?
- Liggen bepaalde verbindingen onlogisch of op de verkeerde plek?
- Mis je belangrijke plekken, toekomstige ontwikkelingen en/of kernen?
- Zijn er missende schakels die in het netwerk zouden moeten?
Alle input wordt verwerkt en gewogen door een provinciaal projectteam; uiteindelijk beslist de provincie over het uiteindelijke netwerk.
De Fietsersbond organiseert voor haar vrijwilligers 3 avonden (19.30 – 21.30 uur) om op het concept van het dan beschikbare netwerk te reageren:
- maandag 15 januari in Den Bosch: wijkgebouw de Slinger, Jan Schöfferlaan 3.
- woensdag 17 januari in Eindhoven: voormalig VVV-kantoor zuidzijde centraal station, Stationsplein 17.
- donderdag 18 januari in Breda: gemeenschapshuis Zandberg, Zandberglaan 54 bis.
Neem alvast een kijkje op het netwerk zoals nu bekend; vooral geschikt voor het buitengebied (gemeentes reageren nog op de stedelijke gebieden); je vindt het hier. Met inzoomen naar 400% krijg je al een mooi beeld.
Deze versie van het hoofdfietsnetwerk maakt gebruik van bestaande infrastructuur. Het is een samenhangend en direct netwerk. Soms zal het ook voldoen aan drie andere kenmerken: veilig, comfortabel en aantrekkelijk. De volgende stap is het in beeld brengen van wat er nodig is om dit netwerk op orde te krijgen. Denk aan beheer/ onderhoud van fietspaden, het slechten van barrières tot het toevoegen van ontbrekende schakels.