Wethouder Eigeman lanceert actieplan fietsgebruik

19 juli 2008:

Gemeente Den Bosch reageert op Fietsbalans

Wethouder Eigeman lanceert actieplan fietsgebruik

Het is de gemeente Den Bosch de afgelopen jaren nog niet gelukt om meer inwoners op de fiets te krijgen. Het fietsgebruik in de gemeente voor ritten tot 7,5 kilometer is nog altijd veel lager dan het landelijk gemiddelde. Dat blijkt uit de Fietsbalans-2, een onderzoek dat de Fietsersbond voor de tweede maal in samenwerking met de gemeente uitvoerde. De eerste Fietsbalans werd in 2000 opgemaakt.

In het onderzoek dat in 2006 en 2007 werd uitgevoerd, zijn elf fietsaspecten onderzocht. Die zijn vergeleken met de scores van 2000 en het gemiddelde van elf grote gemeentes in Nederland. De Fietsersbond heeft met een hightech meetfiets, het wegcomfort, de afstanden en wachttijden gemeten in Den Bosch. Tevens is een enquête gehouden onder honderd fietsers.

Uit het onderzoek blijkt dat inwoners van Den Bosch tien procent vaker de auto pakken dan het landelijk gemiddelde, terwijl de gemeente zes procent lager scoort op het gebied van fietsgebruik. Den Bosch heeft wel vooruitgang geboekt op het gebied van aantrekkelijkheid, comfort (wegdek) en verkeersveiligheid. Dat heeft er vooralsnog echter niet toe geleid dat de ‘luie’ Bosschenaren vaker fiets de pakken. “De positie van Den Bosch is iets verbeterd, maar de gemeente staat nog steeds onderaan de lijst”, zegt Frits van Helsdingen van de lokale afdeling van de Fietsersbond.

De Fietsersbond beveelt aan om fietsen beter te promoten, meer en betere stallingen te maken en meer aparte fietsroutes aan te leggen. “Langs de Graafseweg zouden bijvoorbeeld fietsstraten aangelegd kunnen worden”, aldus Van Helsdingen. Tevens vindt hij dat fietsers vaker op ‘slimmere’ wijze groen licht moeten krijgen op kruispunten, zodat zij niet twee keer voor rood licht komen te staan als ze aan de overkant van een kruising moeten zijn, zoals nu bijvoorbeeld vaak bij de Vogelstraat gebeurt.

De resultaten van de Fietsbalans komen verkeerswethouder Bart Eigeman (GroenLinks) niet eens slecht uit. Hij lanceerde in april een plan om fietsgebruik in de gemeente op te krikken van 33 naar 44 procent. In de voorjaarsnota is hiervoor anderhalf miljoen extra opgenomen. “Het onderzoek geeft een mooi beeld van wat we eigenlijk al wisten.” Het stimuleren van fietsen had tot twee jaar geleden lage politieke prioriteit, aldus de wethouder. “Het beleid was maar half klaar. Er is bijvoorbeeld vaak wel een vrij liggend fietspad, maar als je dan snel met de fiets in de binnenstad bent, zijn er niet voldoende fietsenstallingen.” In navolging op het plan in april heeft Eigeman een aantal maatregelen uitgewerkt.

Het actieplan
Verkeerswethouder Bart Eigeman wil ‘s-Hertogenbosch omtoveren in fietsstad nummer één. Zo wil hij Fietslockers plaatsen om diefstal tegen te gaan, onder andere bij winkelcentra zoals de Rompert en Helftheuvel. Hoeveel er moeten komen, weet de gemeente niet.
Ook wil de gemeente campagnes starten om specifieke doelgroepen op de fiets te krijgen. “We kunnen bij wijze van spreken minister Donner inzetten als ambassadeur voor de fiets”, aldus Eigeman. Bezoekers van evenementen moeten zo gestimuleerd worden om met de fiets te komen. Ook wil de wethouder campagnes ‘naar Scandinavisch voorbeeld’ gaan voeren. “In Denemarken zijn bijvoorbeeld campagnes gestart met telpoortjes om de populariteit van de fiets aan te geven en het fietsgebruik te stimuleren. De gemeente Apeldoorn neemt dat idee ook over”, aldus Piet van der Linden van de Fietsersbond.

Er wordt nog onderhandeld over overname van de bewaakte fietsenstalling op het NS-station door de gemeente. Tevens worden de mogelijkheden bekeken voor uitbreiding van de stalling onder en rond het station. De stalling moet gratis worden. De gemeente wil ook onder het huidige postkantoor (1200 plekken) en in de Wolvenhoekgarage (1000 plaatsen) gratis stallingen maken of uitbreiden.
Er komt een nieuw fietspad van de Kruisstraat naar Den Bosch, langs het spoor. De aanleg hiervan is overigens randvoorwaarde om tot sluiting van de spoorwegovergang Ruttenhofstraat over te gaan. Met de aanleg van het eerste deel naar Rosmalen wil de gemeente ‘snel’ beginnen. Eigeman weet niet wanneer precies. Op de lange termijn moet het fietspad over de A2 worden doorgetrokken, aansluitend op het bestaande fietspad langs de Stadionlaan (achterlangs de Vliert) in Den Bosch.

Eigeman laat verder de mogelijkheden onderzoeken van het realiseren van een nieuwe toeristische route over de Heinisdijk, die Den Bosch met Rosmalen moet verbinden. De wethouder wil in december met een raadsvoorstel komen waarin de plannen concreet zijn uitgewerkt. “Bij de volgende Fietsbalans moeten we een compliment krijgen.”
Ook wordt bekeken of verkeerslichten zo kunnen worden afgesteld, dat fietsers niet twee keer voor rood licht hoeven te wachten als ze aan de overkant van een kruising moeten zijn.

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.