Gemeenteraad Boxtel kiest voor fietstunnel spoorwegovergangen Tongersestraat

27 november 2013

Fietsersbond blij met duurzaam veilige oplossing

Eindelijk is in Boxtel het besluit gevallen over het verkeersknooppunt met twee spoorwegovergangen in de Tongersestraat. De gemeenteraad kiest voor een fietstunnel onder huidige spoorwegovergangen, en de Keulsebaan moet verbreed worden om het verkeer om het centrum te leiden. Ook komt er een verbindingsweg tussen de Ladonk en de Kapelweg.

De gemeente gaat met de provincie en het Rijk de financiering van de gekozen oplossing bespreken. Waarschijnlijk kunnen in de loop van volgend jaar de werkzaamheden beginnen.

De pluspunten op een rij

  • Een extra stimulans om met de fiets naar het werk te gaan. De fietser vanuit de noordelijk gelegen wijken aan de oostzijde van het spoor kan straks zonder hinder van wachtende autofiles en sneller dan de auto naar het werk fietsen. Daarmee wordt de concurrentiepositie van de fietser aanzienlijk verbeterd.
  • Veiliger schoolroutes met name vanuit buurt Kalksheuvel. Momenteel is het dusdanig onveilig dat nagenoeg alle kinderen vanuit de buurt Kalksheuvel naar school worden gebracht met de auto. Met de fietstunnel wordt op dit meest kritische punt de fietsroute gescheiden van de autoroute. De Fietsersbond streeft naar een zo groot mogelijke graad van scheiding/ontvlechting.
  • Veiliger schoolzone Angelaschool aan de Baroniestraat. Dagelijks moeten circa 300 kinderen vanuit de Angelaschool per fiets de Baroniestraat oversteken. Vooral ’s middags gaat dit gepaard met oversteken vanachter een wachtende rij auto ’s in de file. Zeer gevaarlijk.! Verwachting is dat de spitsdrukte gedurende werkdagen aanzienlijk vermindert.
  • Wijktoegangswegen meer toegespitst op wijkverkeer zelf. De verkeersdrukte in de Baroniestraat heeft momenteel meer weg van een gebiedsontsluitingsweg zoals de Noord-zuid-as met ca. 7500 voertuigen per etmaal. Het profiel van de weg met fietssugestiestroken (1,00 m) is niet geschikt voor een dergelijk verkeersaanbod. Het wegprofiel van de Baronistraat mag volgens het duurzaam veilig principe niet boven de 5000 mvt komen. Volgens de verkeersmodellen zal dit zelfs met een fietstunnel onder de dubbele overweg nog steeds overschreden worden.
  • Centrum beter bereikbaar door minder doorgaand verkeer in de centrumwijken. Er komt er ruimte vrij voor het economisch noodzakelijk en bezoekend autoverkeer met bestemming centrum. Voor de fietser betekent dit een verbetering op het gebied van subjectieve veiligheid (niet steeds een rij rakelings passerende auto’s en veiliger oversteken.
  • Minder fijn stof in de het dichtst bebouwde gebied van Boxtel. De uitlaatgasemissie van autoverkeer is sinds de catalysator aanzienlijk verbeterd. Het is echter net als bij spaarlampen en leds, als je er meer van gebruikt wordt het voordeel teniet gedaan. De concentratie van schadelijke stoffen in een dicht bebouwd gebied heeft grotere consequenties dan een ontsluitingsweg door een buitengebied.

De voorwaarden:

  • Verbeteren capaciteit van de omleiding via de zuidelijke route
  • Oplossing voor doorgaand (vracht)verkeer Kalksheuvel
  • Zwakke plekken in de noord-zuidas verbeteren
  • Veilige oversteekbaarheid voor langzaam verkeer
  • Sluipverkeer noordelijk gebied ontmoedigen

Categorieën

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.