Ruimte over actualisering Verkeers- en Vervoersplan Vught

Fietsersbond Vught spreekt in raadscommissie Ruimte over de Actualisering Verkeers- en Vervoersplan

03-10-2013

Het fietsbeleid van de afgelopen jaren en het voorgenomen beleid in dit VVP biedt een ruime waaier aan vorderingen en in onze ogen ook tekortkomingen

Deze actualisering was bedoeld om conflicten tussen o.a. auto’s en fietsers op te lossen. Helaas laat dit beleids- en structuurplan juist een aantal kansen liggen om het fietsklimaat structureel te verbeteren en het lost een aantal knelpunten niet op.

De Fietsersbond stelt de volgende aanscherpingen voor:

  1. Autoroutes om fietsroutes heen leiden: ontvlechten; biedt vele voordelen;
    • Korte verplaatsingen: potentie voor de fiets door snelle, directe fietsroutes.
    • Uit recent onderzoek blijkt dit ook een forse veiligheidswinst voor fietsers op te leveren.
    • Toe te passen op kruisingen N65 (Bréautélaan, Groenenwouddreef), spoor (Loonse Baan, Esschestraat), buitengebied (Essche Baan) en omgeving van scholen (“1/3 leerlingen met de auto naar school”!)
  2. Centrum: College wil kwaliteit fietsroute niet doortrekken over de Van Rooijstraat heen, omdat geparkeerde auto’s daar belangrijker zijn, dit is een visgraat in de keel; dus net als in VVP 2009: ook fietsroutes door het centrum want bestemmingen en stallingen liggen in het centrum
  3. Ook recreatieve routes benoemen en verbeteren (weggevallen uit fietsnetwerk concept beleids- en structuurplan; waarom ondergeschikt ten opzichte van woon-werk- en schoolroutes: meer dan 50% verplaatsingen is sociaal-recreatief);
    • Verbindende routes met regionale netwerken (bv. Groensche Hoeven, Gement, Vestingroute, knooppunten)
    • Knelpuntenoplossen zoals auto’s op fietspad Esschebaan, behoud en veiliger maken oversteek N65 Groenewouddreef;
  4. Werken aan snelfietsroute Boxtel – Den Bosch: kruisingen Boxtelseweg met onder meer de Glorieuxlaan, Dr. Hillenlaan en Grote Gent aanpakken, Taalstraat volwaardige en veilige fietsvoorziening;
  5. Asfalteringsprogramma hoofdfietsroutes met een eigen budget aanvullend op het rioolprogramma (VVP-budget €200.000,- per jaar inzetten). Routegewijs aanpakken
  6. Oplossen van onveilige situaties die door fietsers (waaronder specifieke doelgroepen zoals ouderen) worden ervaren: Moleneindplein, Esscheweg, rotonde Bossche weg-Postweg

Ambitie: De Fietsersbond ziet een mogelijkheid om Vught te kandideren als ‘fietsgemeente 2020’. Daarvoor is nodig

  • een ambitieuzer doel [meer fietsverplaatsingen] en aanpak: kiezen!
  • een langere tijdshorizon van het VVP en
  • een concreet uitvoeringsprogramma mét prioriteit voor de fiets én beschikbaar geld.

Categorieën

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.