Recreatief fietsen door Groensche Hoeven

Fietsersbond Vught vraagt extra aansluiting op recreatief netwerk in bestemmingsplan Groensche Hoeven

Op het landgoed Beukenhorst zullen enige woningen worden gebouwd ten oosten van de spoorlijn. Gemeente en Provincie vragen daarbij om openbaarheid en een fietsroute over de historische Groensteeg vanaf de Kettingweg naar de spoorwegovergang Halse Broek, zodat de fietser een nieuwe verbinding heeft naar Esch.

De Fietsersbond heeft in een zienswijze op het voorontwerp Bestemmingsplan voorgesteld ook de Beukenlaan openstellen, zodat er een nieuwe aansluiting is naar de fietstunnel onder rijksweg A2 Halse Barrier naar Sint Michielsgestel. Dit vergroot de mogelijkheden om in enige rust en door mooi landschap te fietsen.

De volledige reactie van de Fietsersbond:

Geacht College,

Hierbij geeft de Fietsersbond een reactie op het voorontwerp bestemmingsplan ‘NSW Landgoed Groensche Hoeven’. In het verlengde van onze brief uit 2008 over dit onderwerp betuigen wij onze instemming met het verruimen van de mogelijkheden voor de recreatieve wandelaar en fietser in dit gebied. Terecht wordt de Groensteeg opnieuw opengesteld voor de fietsers richting Esch. De Fietsersbond heeft enige aanvullende opmerkingen.

 In het voorontwerp zitten aansluitingen voor fietsers op de kruisingen Kettingweg en de spoorwegovergang Halse Barrier. De Fietsersbond mist echter een aansluiting op de parallelweg Boxtelseweg. In onze brief van 2008 hebben we gewezen op de wens om een aansluiting te geven op de fietstunnel Halse Broek. Deze aansluiting zou verbetering geven in het fietsen tussen fietsknooppunten 28 en 65 en is een schakel in een recreatieve fietsronde rond het stedelijk gebied rond ’s-Hertogenbosch / Vught, zoals aangegeven in onze brief van 3 juli 2014 over recreatief fietsen in Vught.

Aansluiting tussen de fietstunnel A2- Halse Barrier en de spoorwegovergang Halse Broek zou mogelijk zijn via twee potentiële fiets- en wandelroutes: de Beukenlaan en de kade langs de Essche Stroom. Deze laatste mogelijkheid heeft de gemeente niet benut door deze wens niet in te brengen bij het Waterschap. In het bestemmingsplan moeten beide opties worden opengehouden.

De positie van de Beukenlaan is onduidelijk in het bestemmingsplan: op pagina 74 en 85 wordt ‘een doorgaand fietspad’ langs Groensteeg 1 genoemd, maar niet een fietspad over de Beukenlaan.

Op pagina 86 is een deel van de Beukenlaan ingetekend als fietspad, een deel niet. Op de tekening ontbreekt een duidelijke aansluiting voor wandelaars en fietsers vanaf de Beukenlaan naar de Boxtelseweg.

In de tekst met tekening op pagina 70 wordt niet gerept over openstelling en openhouden van de poort aan het begin van de Beukenlaan.

De Fietsersbond vraagt om opname van de route Boxtelseweg – Beukenlaan in het bestemmingsplan. Pas dan wordt voldoende tegemoet gekomen aan de vereiste openbaarheid conform de Provinciale Verordening [pagina 84].

Wij zouden graag zien, dat de gemeente eigenaar en wegbeheerder wordt van de Beukenlaan om te garanderen dat er een voldoende verharding [minstens mijnsteen of een schelpenpad] op de Beukenlaan komt; deze verhardingswens geldt ook voor de Groensteeg en is niet opgenomen in het bestemmingsplan. Een alternatief is het opnemen van openstelling van de poort Beukenlaan en aanbrengen van toereikende verharding door de eigenaar van het landgoed in een waterdicht contract met formulering van sancties. Wij zouden graag herhaling van de situatie van het landgoed aan de Sparrendaalseweg [aanvankelijke toezegging van wandelpad is niet ingelost] wordt voorkomen.

Wat betreft de toelating van voertuigen en bebording in het gebied vragen we expliciet brommers en scooters [‘snorfietsen’]  te weren met verkeersbord G13 [met een onderbord kunnen bewoners worden uitgezonderd]:

De Fietsersbond is verrast door de vaststelling in het bestemmingsplan, dat de Groensteeg eigendom is van de gemeente Vught. Onze vraag is: wie heeft wanneer beslist om hier borden ‘verboden toegang ‘ te plaatsen en waarom?

In het voorontwerpbestemmingsplan wordt herhaaldelijk gesproken over natuurwaarden en natuurverbindingszones. De Fietsersbond zou graag een aanvulling zien met formuleringen over recreatieve waarden [voor extensieve recreatie] en recreatieve verbindingszones.

We vragen u om dit bestemmingsplan te beschouwen als een onderdeel van het verbeteren van een recreatief fietsnetwerk in de regio Het Groene Woud. Daarbij gaat het om bevorderen van recreatie vanaf huis, station of camping, ook als onderdeel van een breder beleid op het gebied van gezondheid en milieu.

Met vriendelijke groet namens de Fietsersbond
Reijnoud de Haan en Jan Willem Hommes

Categorieën

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.