Fietsersbond vraagt behoud fietsroutes in Vught langs het spoor bij kruising rijksweg N65

Tijdens de Raadscommissie ruimte Vught over het verdiept spoor op 11 februari 2015 heeft de Fietsersbond handhaving van één of meer fietsroutes langs het spoor bepleit. Eerder hebben we Statenfracties van Brabant hierover benaderd.

 Een situatieschets; het gaat om de routes direct langs het spoor:
https://www.google.nl/maps/place/Vught/@51.6608686,5.2893297,16z/data=!4m2!3m1!1s0x47c6eec8e0e9a72b:0x603ab98882725f7c

Zoals bekend: het spoor zakt op de kruising met rijksweg N65-spoor en de N65 komt omhoog.

Het raadvoorstel voor 12 februari had een adder onder het gras. Op bijlage 1, pagina 16 staat een opsomming van 11 inframaatregelen; hierin ontbreekt behoud van een fietsroute langs het spoor over of onder de N65 door. Dan dreigen dus wandelaars en fietsers bij de Aert Heymlaan en Rembrandtlaan te stuiten op een hek en een sloot of bult zand.

Dit is tegenstrijdig: de projecten N65 en spoor zijn bedoeld om in Vught barrières op te heffen; maar nu dreigt een nieuwe barrière voor fietsers en wandelaars.

Argumenten voor handhaving van een fietsroute langs het spoor zijn:

  • Deze noord zuid route verbindt station en centrum van Vught met onderwijsboulevard en ziekenhuis in Den Bosch
  • De route geeft fietsers en voetgangers een autoluw alternatief in plaats van de drukkere Taalstraat en J.F. Kennedylaan [‘ontvlechting’];
  • Fietsroutes Stationsstraat en Aert Heymlaan maken deel uit van het fietsnetwerk van het Vughtse VVP 2013, laatste genoemde staat bij de top-10 qua aantallen fietsers;
  • Open houden van de route geeft een maaswijdte van 600 meter, sluiten ervan leidt tot een maaswijdte van 1200 meter, ver boven de norm uit CROW-publicatie 299 [=500m]; het zou bovendien omrijden betekenen [en omlopen voor voetgangers]
  • De route is een onderdeel van een mogelijke snelfietsroute Den Bosch – Eindhoven; binnen Vught: vanaf rotonde De Witte tot voorbij de nieuwe tunnel Laagstraat; deze route wordt nu ook binnen provinciaal verband onderzocht als een kansrijke route; aan de kwaliteit ervan zijn normen verbonden waaronder die van gestrektheid.

We willen dus behoud van een doorgaande noord-zuid verbinding direct langs het spoor zoals in Almelo!

Dit houdt in een ongelijkvloerse kruising [fietstunnel of –brug] onder of over de N65. Als het rijk een verbinding wil knippen, heeft deze de plicht om die behouden en dus financieren; het is dus gewoon een onderdeel van het totale project.

De Fietsersbond ziet zich gesteund door een onlangs aangenomen motie Bashir en anderen, aangenomen in de Tweede Kamer op 19 januari.

http://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vjqqc3ax7trh

 Ook steunen duidelijke uitgangspunten van de Provincie ons:

  • de route langs het spoor is een kansrijke snelfietsroute, één van de 6 in Brabant
  • De beleidsnota Fiets in de versnelling wil barrières in fietsroutes opheffen.

Er zijn andere zorgen en wensen wat betreft het fietsnetwerk, zoals inpassing van een fietstunnel Loonse Baan.

Bij de keuze tussen een fietstunnel en een fietsbrug blijkt soms een fietstunnel de voorkeur te hebben, soms een fietsbrug; we moeten er rekening mee houden, dat moderne fietstunnels beter worden ontworpen dan vroeger; recente tunnels in Noord-Holland zijn hiervan het voorbeeld; kortom: houdt opties open.

Belangrijk voor ons is behoud van één of twee fietsroute[s] direct langs het spoor bij de toekomstige kruising met de N65; ook de spoorovergang Loonse Baan is essentieel onderdeel van het fietsnetwerk.

  • Grijp uw kansen, [zoals vrijdag ook werd gezegd in de Staten.] Voorbeeld Almelo; ook Zwolle: nieuwe spoorbrug, er is meteen een fietsbrug aan vastgeplakt.
  • Als gemeenten, Provincie en rijk nu de fietsers vergeten, is het onmogelijk om achteraf een ongelijkvloerse kruising erin frommelen, dit gaat niet; zie het voorbeeld Alkmaar – Heerhugowaard.

 De gedeputeerde zei vrijdag in de Staten, samen met Vught te willen zoeken naar een oplossing voor de knoop. We verwachten en hopen op een expliciete uitspraak van ook de gemeenteraad over de wens van een kunstwerk pal aan het spoor als aanvulling op de opsomming van werkzaamheden in bijlage 1. Ook wat betreft de Esschestraat en een overgang bij het Versterplein is het essentieel, welke visie u als gemeente hebt op verkeersstromen en ontvlechting van fiets- en autoroutes.

We vragen om uw stellingname: houdt het fietsnetwerk uit het VVP 2013 overeind!

Nawoord:

1. de raadscommissie van 12 februari  bleek onze oproep niet op te pikken; we nemen alsnog contact op met enkele raadsleden als voorbereiding op de voltallige gemeenteraad van 5 maart;

2. er komen werkgroepen waar de Fietsersbond de belangen voor fietsers inbrengt: fietstunnel Loonse Baan, fietsroute langs spoor en richting Den Bosch-west

 

Categorieën

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.