Enorme stroom klachten over fietssnelweg F59


Nuland (’s Hertogenbosch): Dit voorjaar is het ontbrekende deel in de fietssnelweg F59 aangelegd door Nuland en Geffen. Voordien was er al veel protest. Dat is na de voltooiing zeker niet geluwd. Eigenlijk snapt niemand de kronkels bij de plannenmakers die geleid hebben tot de keuze van het traject dat duurder is en fietsers fors om laat rijden. Maar bovenal wordt geklaagd over de onveilige situaties die in de hand worden gewerkt door het ontbreken van communicatie en de juiste bebording.

Wie de kaart van de fietssnelweg bekijkt ziet onmiddellijk het probleem. Vanaf Den Bosch via Rosmalen tot aan Kruisstraat en in Oss loopt het pad keurig parallel aan de spoorbaan Den Bosch-Nijmegen. Snel en veilig en dus nergens een centje pijn. In Geffen echter begint de ellende al op de Bredeweg. Daar delen fietsers nu de weg met groot vrachtverkeer bijv. voor de verschillende bouwbedrijven. 

Ook de rest van de route gaat over bestaande wegen midden door de kern. De meest drukke route die denkbaar is. Nergens is ook maar één bord dat aangeeft dat we te maken hebben met een fietsstraat. Zelfs de richtingborden (bijv. Vlijmdstraat) ontbreken. Om over de gevaarlijke oversteken nog maar te zwijgen.

Richting Nuland gaat het over de Wolfdijk, uitgerekend ook de route die vrachtauto’s geacht worden te nemen richting polder. De aansluiting in de kern Nuland was zo gevaarlijk dat deze na gemeenteraadsvergadering zelfs al meteen moest worden aangepast.

“De Wolfdijk hebben ze totaal geasfalteerd dit is goed maar er is tot op heden nog niks aan de belijning gedaan. Er wordt hier nu zo hard gereden dat het net een snelweg is, terwijl het een fietsstraat zou moeten zijn. Als ze de goede belijning erop zetten dan maken ze het opties smaller, waardoor er minder hard wordt gereden. Zo is het wachten tot het eerste slachtoffer valt te betreuren” zegt Martijn Ketelaars.

De route midden door de hei in Nuland ligt er prachtige bij. Recreanten zijn er blij mee. Maar na een paar keer posten in de spits blijkt dat forenzen en lokale mensen deze route totaal niet gebruiken. Aan de veiligheid van de padden is wél gedacht. Voor hen zijn speciale tunnels aangelegd onder dit ‘drukke’ fietspad.

Bij het posten op de Waterleidingstraat treffen we meer fietsers. Die zijn het over één ding eens: van een veilige situatie is een onveilige situatie ontstaan. De verbindingsweg tussen Nuland en Rosmalen was autoluw ingericht met diverse remmende maatregelen en er waren aan beide kanten vrijliggende fietspaden. Nu worden automobilisten en fietsers geacht de fietssnelweg te delen. Maar ook hier nergens borden die de juiste functie aangeven. 

“Een aantal keren per week fiets ik naar Mariaoord langs de fietssnelweg over het oude fietspad. Aan het begin van dit fietspad in de Elzenstraat in Nuland staat nu een groot geel bord met o.a. de mededeling dat fietsers op de rijbaan toegestaan zijn! Hoezo rijbaan, hoezo fietsers toegestaan? Dit is toch de omgekeerde wereld! Er zou toch moeten staan dat auto’s toegestaan zijn op de fietsstraat? zo geeft Antoinette Ketels aan. “Er staat geen snelheidsbepaling voor automobilisten. Ik voel me niet veilig op deze fietsstraat. Hoe gaat dat straks, als het weer vroeg donker is, als het misschien gaat vriezen of sneeuwen?

“Voordat de F59 aangelegd zou worden, hebben wij als bewoners van de Waterleidingstraat, samen met de Dorpsraad al uitgelegd, dat het geen goed idee was. Wij weten hoe druk het hier wordt, vooral als er op de A59 files staan, en dat komt regelmatig voor” geeft Maria van den Bemt aan “Alternatieven die goedkoper en veiliger voor fietsers waren werden van tafel geveegd. Daarmee was de Elzenstraat en de Waterleidingstraat gewoon een route voor lokaal verkeer gebleven en als ze dan de fietspaden aan de weerzijde van de weg opgeknapt hadden, was iedereen gelukkig geweest!” 

“Onze mooie straat met separate fietspaden is verworden tot een gevaarlijke weg voor fietsers, scootmobielen, skaters én automobilisten” zo onderstreept Chris van Gerven, bewoner van de Nieuwe Erven de algemene mening. “Meer dan de helft van de fietsers gebruikt uit angst de nieuwe fietsstraat niet en kiest voor de oude fietspaden, hier en daar nu al met hobbels en gaten. Die hobbels en gaten zullen in de toekomst toenemen want mij is gezegd dat er geen onderhoud meer aan gepleegd gaat worden. Vanuit de filosofie: dan moeten ze wel van de nieuwe weg gebruik gaan maken?”

“Nu durven maar weinig fietsers de snelfietsweg te gebruiken, je wordt uitgescholden, de middenvinger wordt goed geoefend, en je wordt zelfs bedreigd dat je de volgende keer onderstboven wordt gereden” aldus Maria van den Bemt “Er wordt ook veel gebruik gemaakt van de claxon. We hebben Wethouder van Son al op de hoogte gesteld, die heeft zelfs al een keer de route gefietst. We hoorden dat hij toch ook wel gevaarlijk vond. Geen wonder, nu ook de drempels en voorrang van rechts verdwenen zijn, is het een racebaan geworden, niets belemmerd de bestuurder”

Vooral het ontbreken van handreikingen aan de gebruikers over de functie van de weg leidt tot ergernissen en gevaar. 

“Vijf dagen in de week maak ik gebruik van de nieuwe fietssnelweg” geeft Karin Jansen aan “Vanaf de Elzenstraat fiets ik naar Cello. Gemiddeld een keer in de week maak ik het mee dat er een auto of busje een tijdje achter mij blijft duwen en mij dan claxonnerend en wijzend naar het onverplichte fietspad inhaalt. Vandaag zelfs de buurtbus.”

“Ook de voorrangssituaties zijn niet duidelijk door het ontbreken van duidelijke borden. De situatie bij de rotonde bij Cello is raar zeker als jij vanuit Den Bosch komt” vult R van der Doelen. 

“Bij Cello gaat het pad weer richting spoorbaan om daar aan te sluiten op het bestaande pad dat onderdeel is geworden van de fietssnelweg. “Vreemd genoeg hier wel aan twee kanten een fietspad en geen fietsstraat terwijl de fietspaden langs de Waterleidingstraat niet konden” aldus René van den Hazenberg.

Over het aller gevaarlijkste punt zijn alle gebruikers en aanwonenden die wij spraken het echter wel eens. Daar waar de nieuwe weg overgaat in de oude Elzenstraat is een versmalling aangebracht maar zodanig dat die extra gevaar voor auto’s en fietsers oplevert. 

“Die is een drama!” legt Joke van de Ven uit “Vooral ook omdat je als automobilist uit het niks op het rode gevaar stuit. Niks duidt er op dat het gaat om een fietsstraat waar automobilisten te gast zijn. De oversteek is levensgevaarlijk, de wegversmalling maakt de zaak er ook niet veiliger op. Hier moet in elk geval heel heel snel iets aan gebeuren! Het beste wat ze kunnen doen is gewoon de fietspaden langs de Elzenstraat/Waterleidingstraat opknappen en een rode lik verf geven. Dan hebben de auto’s weer hun rijbaan en de fietsers een veilige snelle aansluiting van in elk geval Nuland tot helemaal in Den Bosch”.

Categorieën

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.