Start plannen voor recontructie Heetmanplein

7 juli 2011

Afstemming met de Fietsersbond moet echt beter, en voorkeur voor rotondes

Nu de nieuwe Randweg klaar is, wordt de volgende stap gezet: de herinrichting van het Heetmanplein (officieel Wilhelmina- en Willemsplein). Daarbij gaat het om een complete herinrichting. Plannen voor de invulling van het plein met bijvoorbeeld delen van de vestingwerken, met groen en verblijfsruimte volgen later. Er zijn verschillende verkeersmodellen onderzocht met daarin rotondes, kruisingen en combinaties daarvan. Een goede bereikbaarheid van de binnenstad en een goede doorstroming van het autoverkeer stonden daarbij steeds voorop. Het resultaat is een voorkeursmodel.

Dit voorkeursmodel gaat uit van twee T-kruisingen; één op het Wilhelminaplein en één op het Willemsplein. Daarvoor is veel minder ruimte nodig dan nu. De verwachting is namelijk dat door de Randweg en de (toekomstige) doortrekking van de Parallelweg (westzijde spoor) het verkeer met 30% zal afnemen. Met het voorkeursmodel kan er dus veel asfalt verdwijnen. De huidige Vughterbrug en Willemsbrug blijven bestaan, maar moeten wel worden opgeknapt.

Het college gaat het voorkeursmodel en de resultaten van de studie bespreken met burgers, belanghebbenden en belangengroeperingen. Ook volgt er een formeel inspraaktraject waarbij iedereen tot 6 november een reactie kan geven. De gemeenteraad neemt uiteindelijk (eind dit jaar ?) een besluit over de nieuwe verkeersstructuur.

Fietsersbond gepikeerd
De Fietsersbond baalt ervan dat zij (in tegenstelling tot bv. Staatsbosbeheer en IVN) niet genoemd is als belangengroepering. En dat zijn we wel degelijk: niet voor niets is het Heetmanplein 40 jaar lang het grootste fietsknelpunt in deze stad geweest.  In een latere email is onze rol wel genoemd maar het ongenoegen is daarbij nog niet weggenomen.

De eerste indrukken laten nogal wat lacunes in het ontwerp (nog een ruwe schets !) zien: waar zijn bv. de fietsroutes Vlijmenseweg – Doessingel en Vughterweg – Koningsweg/station gebleven. Ook lijkt er veel ruimte en voorrang te zijn voor het autoverkeer op de nieuwe T-kruisingen, vooral in de zuid-noord richting. Ook lijkt het fietsverkeer Parklaan richting Vught in de knel te komen. En we zien nog steeds een grote omweg voor het fietsverkeer Vughterweg – Vlijmenseweg.

De Fietsersbond gaat ook na of fietspaden verbreed kunnen worden (met name op de bruggen) en de fiets meer voorrang, ongehinderde oversteken en meer/vaker groen krijgt. Maar vooral zullen we pleiten voor onze voorkeur: twee rotondes, desgewenst (vooral in spitsuren) met een verkeerslicht-installatie. Kortom, er is nog veel overleg en afstemming nodig voor een goede fiets-afloop.

Categorieën

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.