Direct naar inhoud
Fietsersbond Den Bosch

Fietsersbond dient Zienswijze Omgevingsvisie in

Gepubliceerd op:

In de omgevingsvisie leggen het ministerie, Provinciale Staten en de gemeenteraad hun ambities en beleidsdoelen voor de fysieke leefomgeving vast voor de lange termijn. Ook de gemeente ’s-Hertogenbosch stelt één omgevingsvisie voor het hele grondgebied vast. De gemeente moet zich nu zelf aan deze visie houden!

De Bossche visie gaat over de inhoud en hoe de visie tot stand gekomen is. Participatie is daarbij voor de gemeente belangrijk. Maar dat wordt niet ècht bevorderd door zo’n dik rapport waarin alle ontwikkellijnen (en daarbinnen nog eens doelen en hoofdopgaves) worden geprojecteerd op vervolgens 4 gebiedssoorten. Zo ontstaan heel veel tekst-dubbelingen.

Op hoofdlijnen heeft de gemeente een goed verhaal opgeschreven waar de Fietsersbond afdeling ‘s-Hertogenbosch zich goed in kan vinden.

Een aantal kanttekeningen:

  1. Er ontbreekt een scherpere formulering van de problemen (uitdagingen) die op ons afkomen: klimaatverandering, opgaves omtrent natuur en water, energietransitie en meer in het algemeen de strijd om ruimte.
  2. Ook ontbreekt een visie op wat we niet meer gaan doen… zoals geen capaciteitsuitbreiding van het (auto)wegennet (uit “Verstedelijkingsstrategie”, maart 2022).
  3. We missen ook de relatie met de Brabantse Omgevingsvisie (“Kwaliteit van Brabant”) terwijl onze stad toch in Noord-Brabant ligt….

Aanvullend een aantal opmerkingen:

Het “open karakter” is daarom òòk reden deze mobiliteit (beter) te faciliteren. Ook past deze interactie in het “circus Jeroen Bosch, blz. 35 bij ‘ontmoeten’).

Voor de Fietsersbond is de ontwikkellijn “vorstelijk verbinden” zeer relevant.

Terwijl een verdubbeling van het fietsverkeer veel meer zoden aan de dijk zet, en ook nog eens een directe deur-tot-deur verbinding biedt. En we hebben toch bijna allemaal een fiets tot onze beschikking….

Het is helaas zeker nog niet zo dat stedelijke voorzieningen en grote groengebieden nu al binnen 15 minuten fietsen bereikbaar zijn. Hier ligt nog een grote opgave.

Toevoeging bij fiets- en wandelnetwerken (pag. 94): deze kunnen veel aantrekkelijker (groener) worden ingericht. Een eerste aandachtspunt is hierbij de vergrijzing: fietsnetwerken moeten ruimer en veiliger worden ingericht (ook onderdeel van “bouwen aan generaties”, blz. 61 e.v.). Een ander aandachtspunt is dat met name fietsnetwerken ontvlecht moeten zijn van auto- en OV-netwerken.

Onze zienswijze is geregistreerd onder nr. 079617579847.

Deel deze pagina

Een lijst met artikelen