Op woensdag 4 maart jl. maakte de Fietsersbond de uitslag bekend van de verkiezing Fietsgemeente 2026. En hoe scoort volgens fietsers zelf onze stad? Bovengemiddeld goed. Dat komt vooral door de vlotte verbindingen binnen de stad. Maar vooral op het gebied van fiets-veiligheid blijkt dat er nog veel werk aan de winkel is. Dat zie je ook terug als je inzoomt op de uitslag per vraag.

Kortom, meer en bredere fietspaden, en verdere invoering van 30 km/uur in de stad. En dat sluit dan prima aan op de speerpunten die de Bossche afdeling van de Fietsersbond dit jaar heeft gekozen.
Overigens, de beste fietsgemeente 2026 is Tubbergen (Twente) geworden. Naast Tubbergen (tevens winnaar in de categorie ‘beste kleine gemeente’) vallen ook andere gemeenten in de prijzen. Zo wint Zwolle de titel ‘Fietsgemeente – beste grote gemeente’ en Pijnacker-Nootdorp ‘Fietsgemeente – beste middelgrote gemeente’.
Gemeente Zwolle scoort vooral hoog op de categorieën ongevallen (weinig ongelukken), veilige routes (wegen die goed begaanbaar zijn voor fietsers) en fietsgeluk (hoe ervaren fietsers fietsgeluk).
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Reactie Fietsersbond op gebiedsverbod fatbikes Reactie Fietsersbond op gebiedsverbod fatbikes
Donderdag 25 juni bespreekt u het initiatiefvoorstel Gebiedsverbod fatbikes voor de Bossche binnenstad en het centrum van Rosmalen. Een voorstel…
Gepubliceerd op: -
Fietspaden opgeknapt in Vught Fietspaden opgeknapt in Vught
Het is altijd ook wel eens leuk om een gemeente te complimenteren. Zo zag ons lid Christ van Iersel uit…
Gepubliceerd op: -
Vught opent nieuwe ‘Barbapapa‑rotonde’ Vught opent nieuwe ‘Barbapapa‑rotonde’
De nieuwe rotonde bij de Laagstraat in Vught is nog maar net open en houdt nu de gemoederen al bezig….
Gepubliceerd op: