Vanaf 23 maart 2026 wordt een deel van de Zuid-Willemsvaart, tussen het Kardinaal van Rossumplein en de Tolbrugstraat, afgesloten voor auto’s. Alleen bussen en hulpdiensten mogen hier nog rijden. Autoverkeer dat de binnenstad niet hoeft te bezoeken, rijdt voortaan via de doorgaande wegen om de binnenstad heen.
Deze afsluiting wordt ook wel een ‘knip’ genoemd. Eind 2024 stemde de gemeenteraad al in met de plannen. Zo’n knip vermindert de verkeersdrukte en maakt de brede binnenstad beter bereikbaar voor wie er echt moet zijn, met name fietsers. De Fietsersbond is dan ook blij met deze maatregel. De binnenstad en alle parkeergarages blijven voor automobilisten gewoon bereikbaar, maar mogelijk via een andere route.
Wethouder Roy Geers is ook enthousiast over deze aanpak. De druk op binnenstad neemt toe. En dan moet het voor iedereen een aantrekkelijke binnenstad blijven, leefbaar, gastvrij en bereikbaar. Voor ondernemers, bewoners en bezoekers. Dus kom voortaan vooral met de fiets, lopend of het OV. Of gebruik de transferia. Volgens de wethouder zal het even wennen zijn. De gemeente zegt het goed te gaan monitoren waarbij ook gekeken wordt naar mogelijk sluipverkeer in omliggende buurten.
De nieuwe situatie wordt aangegeven met verkeersborden en gecontroleerd met een camera. De knip gaat in op maandag 23 maart 2026. Tot 1 juni 2026 wordt er alleen gewaarschuwd. Vanaf 1 juni worden automobilisten beboet en betalen dan € 139,- als je er toch rijdt.
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Reactie Fietsersbond op gebiedsverbod fatbikes Reactie Fietsersbond op gebiedsverbod fatbikes
Donderdag 25 juni bespreekt u het initiatiefvoorstel Gebiedsverbod fatbikes voor de Bossche binnenstad en het centrum van Rosmalen. Een voorstel…
Gepubliceerd op: -
Fietspaden opgeknapt in Vught Fietspaden opgeknapt in Vught
Het is altijd ook wel eens leuk om een gemeente te complimenteren. Zo zag ons lid Christ van Iersel uit…
Gepubliceerd op: -
Vught opent nieuwe ‘Barbapapa‑rotonde’ Vught opent nieuwe ‘Barbapapa‑rotonde’
De nieuwe rotonde bij de Laagstraat in Vught is nog maar net open en houdt nu de gemoederen al bezig….
Gepubliceerd op: