Uitslagen enquête helling rotonde Bosscheweg

19 maart 2011:

Fietsersbond bepleit aanpassingen

Voorgeschiedenis
Tussen Den Bosch en Vught is het project rond de Randweg en het kruispunt noordelijke ontsluitingsweg Vught uitgevoerd. Al eerder had de Fietsersbond gepleit voor een ongelijkvloerse kruising, dus een fietsviaduct dat direct naast de spoorlijn ligt. Daarna hebben wij in een brief van 2004 aandacht gevraagd voor niet te steile hellingen voor fietsers. Tevens is gevraagd om de fietsers op de rotonde middels een drempel te beveiligen.
Na de aanleg werden we verrast door de steile hellingshoek vanaf de rotonde richting Vught; bij nader inzien bleek ook de helling in de noordrichting redelijk fors. Daarop hebben we de Bossche ambtenaren studies en adviezen over hellingen voor fietsers verstuurd. Landelijke adviezen duiden op een maximale hellingshoek voor fietsers van 2% [zie literatuuropgave].
Delen van de nieuwe hellingen rond de rotonde zijn 4,5% en zelfs 7%. Toch leidden onze berichten en meegestuurde documentatie niet tot toezeggingen. Daarom is contact met de pers gezocht en hebben we de mening van fietsers over de helling gevraagd.

Enquête op 2 maart 2011
De Fietsersbond hield op 2 maart tussen 16.00 en 17.30 uur een enquete, in droog en zonnig fris weer. 89 Fietsers vulden een formulier in.
Ongeveer 1/3 van de fietsers geeft de helling een onvoldoende. Dit is meer dan we verwachtten. Eveneens onverwachts was, dat de noordhelling nog slechter scoorde dan de zuidhelling. Een oorzaak kan zijn de [noordelijke] windrichting.
De waardering voor de helling liep sterk uiteen; velen vonden het een leuke helling, maar een aantal was sterk negatief. Een aantal [ouderen] gaf aan, dat ze deze helling onderling al met de buren hadden besproken.
Van de vrouwen gaf een hoger percentage onvoldoendes aan de hellingen dan mannen; dit past bij het landelijk beeld. Mensen op een fiets zonder versnelling [landelijk 17%] kwamen slingerend de helling op; een paar stapten zelfs af.
Niet alle fietsers merkten dat de hellingshoek in zuidrichting steiler wordt, nl van 4,5% naar 7%.

Overige opmerkingen
Fietsers maakten spontaan opmerkingen over het gevaar dat ze zien wanneer de rotonde wordt opengesteld: ze zien op tegen de confrontatie met het gemotoriseerd verkeer.

Conclusies
De landelijke norm is streng: 2%. De Fietsersbond ziet in deze situatie 4% als het maximum. De helling in de zuidrichting is 4,5% met aan het eind een uitschieter naar 7%; de helling in de noordrichting schatten wij op circa 5%.
Het aantal fietsers met een probleem op deze helling is groot; dit is zeker in een hoofdfietsroute van Den Bosch naar Vught niet aanvaardbaar. De gemeentes Vught en den Bosch zullen het laatste deel van de zuidhelling [7%] moeten aanpassen en ook opnieuw naar de noordhelling moeten kijken. Bij deze laatste helling is er voldoende ruimte om het hoogteverschil over een langere afstand uit te smeren.
Voor de Fietsersbond moet de conclusie verder zijn, dat het meenemen van fietsbelangen door overheden nooit vanzelfsprekend is, ook niet als deze promotie van fietsgebruik en een goed fietsbeleid in beleidsnota’s hebben verwoord. De Fietsersbond moet bij dit soort projecten altijd dicht op het ontwerp en de uitvoering zitten, en daar vaker overleg over voeren.

Vervolg
De Fietsersbond wil graag met beide gemeentes op korte termijn praten over maatregelen om de hellingshoek aan beide kanten te verkleinen. Daarnaast deelt de Fietsersbond de zorgen die menig fietser heeft geuit over het te verwachten voorrangsgedrag van automobilisten op de rotonde als de afslag naar Vught-Noord open gaat.

Categorieën

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.