Fietsersbond Boxtel en Vught geven zienswijze PHS

8 oktober 2012

Barrière-werking en Programma Hoogfrequent Spoor (PHS)

De afgelopen tijd zijn de ProRail plannen (PHS) voor de spoorlijn tussen Meteren en Boxtel uitgebreid in het nieuws geweest. Het rijk wil daar meer intercity’s en vooral goederentreinen laten rijden.

Op 9 oktober 2012 heeft de Fietsersbond Vught en Boxtel een zienswijze op de ontwerpnotitie reikwijdte en detailniveau ingediend. Hoofdpunten uit onze reactie zijn:

  • Maak duidelijker dat het rijk geen overwegen zal afsluiten voor wandelaars en fietsers en houdt daarbij de landelijke richtlijn [van het CROW] aan om barrières te verkleinen
  • Als fietsers meer oversteken hebben over het spoor hebben dan de auto, geeft dit de mogelijkheid om autoroutes en fietsroutes uit elkaar te halen
  • Kijk niet alleen naar de problemen op de Tongersetraat (Boxtel) en Laagstraat (Vught) om het spoor over te steken, maar onderzoek de onveiligheid en wachttijden op alle overwegen en stel een maximum aan de wachttijden
  • Verken de (planelogische) mogelijkheden om langs een verbreed of gewijzigd spoor een (snel)fietspad aan te leggen
  • Niet het beschikbare geld moet de bovengrens zijn, maar de overlast en onveiligheid voor bewoners moet de ondergrens zijn, ofwel: onderzoek serieus een geboorde spoortunnel.

Voor de uitgebreide tekst klik op: zienswijze_PHS.doc

zienswijze Fietsersbond over PHS

Categorieën

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.