Fietsersbond Vught wil betere gladheidsbestrijding

8 november 2013

De Fietsersbond heeft het voorlopige plan gezien voor de gladheidsbestrijding fietsroutes voor de komende winter 2013-2014. Uit de toelichting van uw medewerker de heer H. Janssing (vrijdag 8 november) bleek dat het voor een groot aantal veel gebruikte hoofdfietsroutes niet mogelijk is om deze allemaal vóór 8.00 uur aan te pakken.

Toelichting:
Ongevallen door gladheid, of door slecht strooien: toelichten

Uit de publicatie van het Fietsberaad  “Grip op enkelvoudige fietsongevallen” blijkt:
Het aantal ernstig gewonden onder fietsers is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen tot ruim 9.000. Inmiddels bestaat meer dan de helft van alle ernstig gewonden in het verkeer uit fietsers. Uit de ziekenhuisregistratie blijkt dat 60 procent van alle ernstig verkeersgewonden onder fietsers slachtoffer is van een enkelvoudig fietsongeval. Daarvan is in 29% van de gevallen slecht wegdek en langssleuven de [mede-]oorzaak.

In 2013 is een  Project Fiets en Ouderen uitgevoerd. Voor zover de geënquêteerden een ongeval hadden meegemaakt, speelde op één geval na glad wegdek [incl. ijzeren platen en roosters] een rol. Bij de vraag over knelpunten werd gladheid en strooien 2 maal genoemd, naar verhouding weinig, omdat de gladheidsbestrijding de afgelopen jaren is verbeterd.

De Fietsersbond hecht eraan, om het aantal verkeersgewonden te verminderen en de zelfstandige mobiliteit van ook ouderen te behouden.

Wij vragen u daarom nadrukkelijk het aantal strooiroutes uit te breiden zodat veel fietsers zonder problemen en veilig op tijd op hun werk of bij school kunnen komen. Het hoofdfietsnetwerk zien wij als onderdeel hiervan.
Wij vragen u [zo nodig] extra middelen beschikbaar te stellen zodat er met inzet van meer menskracht en meer materieel vóór 8 uur de veiligheid en het comfort kan worden verbeterd.

Het gaat om de volgende routes

  • Paardensteeg
  • Esscheweg buiten de bebouwde kom
  • Jagersboschlaan
  • Aert Heymlaan-Kampdijklaan
  • Drongelens Kanaal tot Lunettenbrug resp. Deutersestraat

We vragen u om een aantal routes te behandelen in tweede instantie, dus na 8 uur:

Geschrapte routes/voorheen hoofdfietsroutes:

  • Maysteeg: akkoord op voorwaarde dat route Drongelens Kanaal richting Onderwijsboulevard/Ziekenhuis tijdig wordt aangepakt door gemeente Den Bosch
  • JF Kennedylaan: akkoord als Aert Heymlaan-Kampdijklaan op de voorrangslijst staat
  • Rouppe van der Voortlaan – Biezenwei- fietspad naar en langs Walstrostraat;
  • Hoevensestraat

Deze lijst is mogelijk niet uitputtend.

Tevens vragen we u om een nacontrole rond 16.30, wanneer natte weggedeelten op fietspaden [onder meer Helvoirtseweg-zuid, Glorieuxlaan-zuid, Esschestraat en Esscheweg] weer kunnen opvriezen, zeker als zij in de schaduw liggen.

Het is mogelijk dat u door slimmere routes of door afspraken met andere wegbeheerders (buurgemeenten, Defensie, RWS) tot een vergroting van het aantal op tijd behandelende routes komt.

Tot slot stellen wij voor om in de communicatie over de gladheidsbestrijding ook de gemeentegrensoverschrijdende routes op te nemen die door andere wegbeheerders worden aangepakt (Vughterweg, Boxtelseweg buiten bebouwde kom/parallelweg A2, Bossche Broek). Fietsers weten dan van te voren welke geschikte route zij kunnen kiezen in het geval van forse sneeuwval en/of gladheid.
 

Categorieën

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.