Fietsersbond bezorgd over inpassing spoor bij meer goederentreinen

Persbericht

In Vught is veel ongerustheid over het plan om meer goederentreinen en intercity’s op het spoor Den Bosch-Eindhoven te laten rijden. Hierdoor dreigt vergroting van de problemen in de kom van Vught vanwege lawaai, trillingen en wachttijden. De samenwerkende bewonersorganisaties van Vught en het gemeentebestuur willen een blijvende oplossing voor de huidige en toekomstige problemen.

Inschatting van risico’s en wachttijden onvoldoende
De Fietsersbond heeft de indruk, dat de wachttijden en risico’s op aanrijdingen tussen spoor- en wegverkeer onvoldoende in kaart zijn gebracht, ook niet voor de toekomstige situatie. In de prognoses voor de situatie met meer goederentreinen zouden de dichtligtijden op de Esschestraat korter zijn dan die op de Repelweg en op de Helvoirtseweg.

De Fietsersbond maakt zich zorgen over de onveiligheid op onder meer de spoorwegovergangen Esschestraat en Helvoirtseweg. Er vinden relatief veel ongevallen plaats bij overwegen nabij stations. Deze overgangen zijn behalve voor fietsers ook belangrijk voor wandelaars, waaronder visueel gehandicapten. Het is dus de vraag, of het Rijk alle argumenten en gegevens die pleiten voor de lange verdiepte ligging op tafel legt. Als de risico’s op deze overgangen onvoldoende wordt beschreven, dreigt een keuze voor een te goedkope variant.

Fietsnetwerk uit verkeers- en vervoersplan 2013 verdedigen en uitbouwen
De huidige varianten dreigen stukken uit het door de gemeenteraad vastgestelde fietsnetwerk te happen.

  • Afsluiting van de spoorovergang Loonse Baan voor ook wandelaars en fietsers zou een reële optie zijn.
  • De noord-zuid routes voor de fiets langs Aert Heymlaan en Rembrandtlaan zouden worden opgeheven.
  • De Van Miertstraat zou een doodlopende weg worden [belangrijk als stallingsruimte]

De Fietsersbond gaat ervan uit, dat de gemeenteraad deze aantasting van het fietsnetwerk tegenhoudt. Uiteraard vindt de Fietsersbond, dat in elke variant de overgangen voor fietsers en wandelaars behouden blijven en veiliger gemaakt worden: nu is dat per 500 meter en dat moet zo blijven.
Een aantal oversteken komen in aanmerking voor een autovrije oversteek voor wandelaars en fietsers, bijvoorbeeld Loonse Baan en Esschetraat, de zogenaamde ‘ontvlechting’.  Als in de voorkeursvariant 5+ het spoor pas na klein Brabant ‘boven water’ komt, kan daar een extra verbinding met recreatieve routes op landgoed Groensche Hoeven komen. Overigens worden naar ons idee de voordelen van de +-varianten (doortrekken verdiepte ligging tot voorbij de Loonse Baan) onder de tafel gewerkt.

Fietsen langs het spoor verbeteren
De hoofdroute voor fietsers vanuit Den Bosch gaat nu via de rotonde De Witte en Taalstraat. Evenals de gemeente wil de Fietsersbond een nieuwe route langs het spoor tussen Den Bosch en de Loonse Baan, als het spoor toch op de schop gaat wegens de verdiepte ligging. ER zal bekeken kunnen worden of deze route op de provinciale lijst van snelfietsroutes kan worden geplaatst. De Fietsersbond vraagt de gemeenteraad zich hiervoor uit te spreken.

bijlage: notitie inpassing spoor bij meer goederentreinen bij Vught

2014-04-10_phs_notitie_fietsersbond_vught.docx

Categorieën

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.