Fietsersbond geeft aandachtspunten N65

Opmerkingen Fietsersbond bij de Informatieavonden in Vught en Helvoirt over de N65 november 2014
In het algemeen is er tevredenheid over de voorlopige uitkomsten, maar zijn ernstige problemen met de oversteekbaarheid in het plan aan het begin en aan het eind van de N65: De Hoge Raam en in mindere mate de straten rond de Achterstraat Helvoirt en de Rembrantlaan + Aert Heymlaan parallel aan het spoor in Vught. Voor de situatie in Vught blijven nu nog 5 kansrijke alternatieven over. We noemen enige aspecten.

Uitkomst voor kruising Martinilaan – De Breautélaan:
Ons idee is: fietsers steken ongelijkvloers over, auto’s niet. De argumenten hiervoor zijn overtuigend. Scholieren hebben op hun vervolgroute naar het Maurick veilige kruisingen; omrijdafstand voor auto’s is niet onoverkomelijk. Dit is sterke verbetering fietsbereikbaarheid. In voorafgaand proces hebben Wandelplatform en Fietsersbond dit gevraagd, ook in combinatie met punt 2.
Ongelijkvloers oversteken zijn zowel in de vorm van een tunnel als een brug mogelijk met lichte voordelen voor een tunnel. eerst vaart maken en dan pas klimmen, minder windgevoeligheid.

Oversteek Groenewouddreef bij het restaurant.
Deze wordt veiliger voor wandelaars en fietsers, als er een verkeerslicht komt. Dit geeft wandelaars en fietsers de kans op een prettig, aangenaam rondje vanuit de woning in Vught: heen via Groenewouddreef; dis is een verbetering voor Vught.

Aert Heymlaan en Rembrandtlaan:
Onze wens: versteken behouden voor wandelaars en fietsers, ook vanwege de normen uit adviezen van het CROW publicatie 299: binnen de kom per 500 meter!

Afrit Rembrandtlaan en oprit Olmenlaan:
De nadelen van de huidige situatie zijn fors: gemotoriseerd verkeer veroorzaakt nu gevaar op de Rembrandtlaan, zeker bij de kruising Molenvenseweg en het rechtsaf slaan naar de Helvoirtseweg. Graag afsluiten.

Situatie Helvoirtseweg – J.F. Kennedylaan:
Nu is de het moeilijk om de Helvoirtseweg over te steken over de hele lengte. Misschien wordt dit erger bij een volledige aansluiting; misschien wordt dit beter bij alleen een kruising, afgezien van ruimtebeslag en inpasbaarheid. We zijn erg benieuwd naar de doorrekening van de effecten en de verschillen tussen een aansluiting en een oversteek..

Samengevat:
dit is –althans voor Vught- een stap verder in de richting van een oplossing.
We gaan deelnemen in klankbordgroep of mogelijke werkgroepen voor de uitwerking; niet alleen vormgeving van bijvoorbeeld fietstunnels zijn van belang, maar zeker ook die van parallelwegen.

Zie ook krantenartikel:
http://www.bd.nl/regio/den-bosch-en-omgeving/vught/n65-vught-haaren-verdiepen-is-te-duur-1.4644683
En verwijzing naar de nota kansrijke alternatieven:
http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Notitie%20Kansrijke%20Alternatieven%20N65%20Vught%20-%20Haaren_tcm174-369083.PDF

Categorieën

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.