Fietsersbond heeft voorkeur voor V3 variant PHS spoor in Vught

Alle burgers van Vught hebben een brief van ProRail in de bus gekregen met het verzoek om deel te nemen aan de enquête over het verdiept spoor. Tussen 19 september en 6 oktober kan de Vughtenaar de voorkeur uitspreken voor de V3 of V3-oost verkort-variant. Hoofdpunt voor de Fietsersbond is dat de vierdeling van Vught ook voor fietsers wordt opgeheven. Behoud van de noord-zuid-verbinding langs het spoor is het belangrijkst, zoals ook benadrukt tijdens de fietstocht van 29 mei.

Knoop spoor – N65
De bijgaande folder van ProRail geeft een schets van de verschillen tussen beide varianten en noemt ook de Concept Gebiedsvisie. Daarin wordt genoemd het alsnog behouden van een fietsroute pal langs het spoor onder de dan opgehoogde rijksweg N65: in de V3-variant met een fietstunnel aan de oostzijde van de knoop N65-spoor, in de V3 oost verkort aan de westzijde van de ‘knoop’. De Fietsersbond hecht eraan, dat in beide varianten zowel de Aert Heymlaan als de Rembrandtlaan bereikbaar blijven vanaf het station / de Van Miertstraat! Dit moet dan wel in de uiteindelijke voorkeursvariant worden opgenomen en de financiering moet worden vastgesteld!

Andere verbindingen in netwerk fietsers en voetgangers
De Fietsersbond wil dat een nieuwe noord-zuid fietsroute langs het spoor van ‘s-Hertogenbosch naar Boxtel niet onmogelijk wordt gemaakt. De mogelijkheden hiertoe lijken gunstiger in de V3 variant.

De overgang Loonse Baan is een belangrijk onderdeel in het netwerk van fietsers en voetgangers. Bij de V3 oost-variant schuift de verdiepte spoorbak 12 meter naar het oosten op. Hierdoor is minder ruimte om de geplande fiets- / voetgangerstunnel in te passen met risico op te steile hellingshoeken. Dit is een voordeel van de V3-variant.

Door het opschuiven de spoorbak in oostelijke richting dreigt de kruising Stationsstraat – Sint Elisabethstraat te verdwijnen en zouden moeten worden verplaatst; dit is een kruising van twee belangrijke fietsroutes. Opnieuw is dit een nadeel van de v3 oost verkort- variant.

De tunnelbak van de V3 oost verkort variant is 1310 meter in plaats van 1610 meter; de spoorwegovergang Repelweg / Molenstraat zou afgesloten worden en vervangen worden door een nieuwe overgang Akkerstraat. Dit geeft een te grote afstand tussen de spoorwegovergangen Wolfskamerweg en Akkerstraat / Michiel de Ruyterweg.

Ernstig is het risico van een nieuwe forse autoroute van de Martinilaan via de Michiel de Ruyterweg naar de Akkerstraat / Glorieuxlaan en A2 leidt tot sluipverkeer naar de A2. De kans hierop wordt vergroot, omdat de gemeente Vught alsnog wil onderzoeken of een tunnel N65- Martinilaan voor ook auto’s mogelijk is.

Voorkeur voor de V3-variant
Deze aanvullingen op de vergelijking tussen de spoorvarianten V3 en V3 oost verkort geven de Fietsersbond aanleiding om de voorkeur voor de V3-variant uit te spreken.

Categorieën

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.