Actieve leden Fietsersbond checken de staat van fietsstad Den Bosch

Op vrijdagmorgen 22 april 2016 om 9.30 uur verzamelden een tiental actieve leden van de Fietsersbond ’s-Hertogenbosch voor een toch langs plekken waar ‘iets speelt’. Het was goed fietsweer en we hebben geen lekke banden gehad. De tocht was uitgezet door Harry Schuurmans en Peter van Doremalen.

Door Peter van Doremalen

Vanzelfsprekend startte de tocht richting Vught waar een aantal leden druk bezig zijn met de inspraak rond de twee grote infrastructurele projecten daar: het verdiepen van het spoor en het aanpakken van de N65. Wat de fietsersbond betreft wordt daar binnenkort een nieuw groot project aan toegevoegd: de snelfietsroute naar Eindhoven. We stonden stil bij de rotonde bij de Bosscheweg Postweg die volgend jaar op de schop gaat. En waar die snelfietsroute hoogstwaarschijnlijk overheen zal gaan.  De fietsers krijgen een brug, waardoor de steile hellingen deels  verdwijnen, maar er zitten toch nog wat knelpunten voor fietsers in de plannen zoals een oversteek over de Bosscheweg en het helemaal verdwijnen van de langzaam verkeer route aan de noordzijde van de Postweg.

Niet veel verder staan we stil bij “De Knoop”, het punt waar N65, het spoor en de beoogde snelfietsroute en interne fietsroutes van Vught bij elkaar komen. Door verse besluiten in het  N65-project wordt het nog wwat lastiger. Als we alles optellen dreigen drie van de zes langzaam verkeeroversteken over de N65 te verdwijnen.

 We verkennen oversteken van  de N65 waar de fiets bij de oversteken te maken krijgt met kruisend autoverkeer en de oversteek bij de Boschlaan zelfs  helemaal is geschrapt. Groot pijnpunt voor de Fietsersbond! We zien onderweg nog wat op te lossen Vughtse knelpunten als het einde van de Helvoirtseweg, de splitsing Boschlaan Loonsebaan en het hobbelpad aan de zuidzijde van de Postweg. Dan is het tijd voor koffie in Bagels & Beans, precies om 11 uur.

Vervolgens verkennen we de snelfietsroute richting Waalwijk. Bij het ziekenhuis wordt een transferium gebouwd, kan om de fiets daar ongelijkvloerse kruisingen te geven. Siem van Dijk en Henk de Graaf van afdeling Heusden leiden ons langs spannende zandpaadjes langs het tracé dat hun voorkeur heeft. “Laten we geen half weer doen”. Opmerkelijk is dat bij een groot knelpunt, de rotonde bij Nieuwkuijk,  door de fietsersbond door meerdere leden op diverse punten een dag lang is geteld om goede oplossingen te kunnen voordragen.  

De lunch wordt genoten in een kantine van De Locatie, een zorgboerderij gericht op jongeren. Na aanpassing van de plannen voor doorsteek naar Vlijmen Noord vanaf de afslag van de A59, kan de boerderij waar ze huizen blijven staan. “Na een jaar alles op orde krijgen komt er volgend jaar weer een Effect festival waardoor de Locatie in de omgeving wereldberoemd geworden is.

De fietstocht gaat via de zuidkant van het Engelermeer naar de Rietveldenweg. Op dat traject zijn de wisselend één en tweezijdige fietspaden onderwerp van gesprek.

We beëindigden deze mooie route met een zeer hartelijke en interessante ontvangst door Ton Joore van de Fietswerkplaats Boschveld. Daar zijn ze in een oude werkplaats van BrabantWonen een aantal jaren terug gestart met een fietswerkplaats. “De afgelopen negen jaar repareerden vijfhonderd kinderen en volwassenen zo’n tweeduizend fietsen en leerden velen er fietsen”. En werden vele verbindingen gelegd. Eén jaar terug zijn ze ook begonnen met fietslessen en het lenen van fietsen aan vluchtelingen op de Noodopvang in het Autotron. Daar willen ze mee doorgaan bij het AZC dat in Koudewater komt.

In het gesprek kwamen verschillende mogelijkheden voor samenwerking tussen de Fietsersbond en dit project (zie facebook: Wij gaan Fietsen / Yalla Boskleet) aan de orde. We spraken af dat de Fietsersbond een bijdrage zou leveren: bijvoorbeeld door alle 350 leden te vragen of ze nog overtollige fietsen hebben; of er leden mee lessen willen geven; bij de provincie ook peuteren aan subsidiepotten; kijken of de Fietsersbond een bijdrage kan leveren via lesmateriaal – contacten met andere steden. Daarnaast kwam aan de orde dat de weg van de door de gemeente opgehaalde weesfietsen in andere steden vaak wel uiteindelijk naar een AZC leidt en dat is in Den Bosch niet het geval.

Categorieën

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.