In de gesprekken met diverse belanghebbenden – waar wij ook graag aanschoven – waren diverse opties uitgetekend. Volgens ons is voor de beste optie gekozen. Een fietsstraat alleen toegankelijk voor lijnbussen over zowel de brug over de Zuid-Willemsvaart (Kasterenbrug) als de Van Berckelstraat zelf. De groene heggetjes maken het vriendelijk. De kruising bij de brug over de Aa, die is ingericht als grijze “shared space” is waarschijnlijk duidelijk en overzichtelijk genoeg voor de gebruikers. De doorgaande fietser heeft er voorrang op het afslaande en kruisende autoverkeer.
Zeker in combinatie met het nieuwe fietspad door het Gasthuisterrein wordt het een veiligere, kortere en mooiere route richting station, de nieuwe fietsgarage op het Gasthuisterrein en de rest van de binnenstad.
Als fietsstraat prima, maar met een paar kanttekeningen:
- Het autorijden over een fietsstraat is voor menig autorijder een punt voor lekker doorrijden
- Plaats aan weerszijden een “30 km” bord.
- Cameratoezicht op snelheid zou een must kunnen zijn.
- V.w.b. ‘Handhaving” problematisch (weinig menskracht).
Categorieën