Doorfietsroute Den Bosch – Utrecht

fietsbruglek

Zaterdag 3 juli organiseerde de Fietsersbond een fietstocht om aandacht te vragen voor een volwaardige doorfietsroute tussen Utrecht en Den Bosch. Onderweg brachten de fietsers de knelpunten voor deze route in kaart. Een belangrijk knelpunt in de route is het ontbreken van een fietsbrug over de Lek bij Culemborg, aan of naast de spoorbrug.

Door Peter van Bekkum, Fietsersbond afdeling Utrecht

De boodschap is helder: we willen lekker doorfietsen over gemeente- en provinciegrenzen heen. Met tunnels en fietsbruggen om barrières van spoorlijnen, snelwegen en (grote) rivieren te kruisen, en om omrijafstanden te beperken. Dag en nacht veilig, in stad en land.

Demonstratieve fietstocht voor doorfietsroute Utrecht – ’s-Hertogenbosch
In Culemborg is het heerlijk wonen. De huizen zijn er nog betaalbaar en Houten en Utrecht zijn om de hoek. Hemelsbreed is de afstand tussen de Markt in Culemborg en het Utrecht Science Park (USP) maar 15 kilometer. Met de auto en met de trein ben je zo in hartje Utrecht. Maar op de fiets moet je eerst met de pont de Lek over en dat kost veel extra reistijd. Bovendien vaart de pont na 22:30 niet meer.

De Fietsersbond maakt zich hard voor een fietsbrug tussen Culemborg en Houten. Deze brug over de Lek is de ‘missing link’ in de regionale fietsverbinding tussen ’s-Hertogenbosch en Utrecht.

Op zaterdag 3 juli zijn fietsers vanuit alle afdelingen langs de lijn ’s-Hertogenbosch – Utrecht naar Culemborg gefietst. Vanuit Utrecht reden we via Houten, vanuit ’s-Hertogenbosch via Zaltbommel, Waardenburg en Geldermalsen. Op de dijk bij de spoorbrug kwamen we bij elkaar: met een handbike, een ligfiets, enkele e-bikes, een paar racefietsen en heel veel gewone toerfietsen.

Bart de Haan van de afdeling Culemborg vroeg aan Rita Braam (D66 Provinciale Staten van Gelderland) hoe groot ze kans acht dat de brug er in afzienbare tijd ligt. Rita antwoordde dat in elk geval een bijdrage van het Rijk nodig is. Ze vertrouwt erop dat het geld er wel is, maar dat we voor elkaar moeten zien te krijgen dat het aan de brug besteed wordt. Ze riep ons op om landelijke, regionale en lokale bestuurders te laten weten hoe belangrijk de brug is voor een goede regionale fietsverbinding.

Wim Bot (landelijk bureau van de Fietsersbond) vulde aan dat de route Utrecht – ’s Hertogenbosch opgenomen is in het Nationaal Toekomstbeeld Fiets (NTF). Het NTF is één van de onderwerpen die de Minister van Infrastructuur en Waterstaat elk half jaar met de regio’s bespreekt in het zogenoemde MIRT-overleg. “Als het geld voor de brug er niet dit jaar al komt, dan toch wel volgend jaar. Of in 2024!”, hield Wim ons voor.

Mart Stroomberg (provincie Utrecht) vertelde dat de fietsroute Utrecht – Culemborg bij de provincie Utrecht op de kaart staat, maar dat de route niet bij de 7 snelfietsroutes staat die al in deze Statenperiode aangepakt worden.

Het kan dus nog wel even duren voor de brug er ligt. Gelukkig bevestigden de wethouders mobiliteit van Houten, Kees van Dalen, en Culemborg, Joost Reus, dat zij warm pleitbezorger zijn van de fietsbrug. Zij zegden toe te zullen zorgen voor een goede aansluiting van het lokale fietsnetwerk op de brug.

Vertegenwoordigers van de zes Fietsersbond-afdelingen vormen een menselijke keten van ’s-Hertogenbosch tot Utrecht

 

Categorieën