Fietsersbond steunt plan om binnenstad ring vrij van doorgaand verkeer te maken
Het college van ‘s-Hertogenbosch heeft een plan gepresenteerd om het doorgaande verkeer te weren van de binnenstadsring door het maken van een aantal ‘knips’ op en naar de Binnenstad ring.
Wij hebben ingesproken bij de gemeenteraad, vooral om onze steun uit te spreken voor de plannen en daarnaast wat zorgen uit te spreken.
Om met de deur in huis te vallen: wat een goed stuk, met lef, en met stappen richting wat de titel belooft: een Leefbare en gastvrije bereikbaar Brede Binnenstad.
Het lef zit hem in het besluit om het autoverkeer in de brede binnenstad aan banden te leggen. Door aantal ‘knips’ te zetten op en naar de de binnenstadsring om het doorgaand verkeer op de doorstroomassen en Rijkswegen te houden. De noodzaak wordt helder onderbouwd. Als je dit niet doet, dan loopt het op termijn vast.
Het lef zit hem ook in de doorkijk die geboden wordt naar de toekomst. Op Figuur 2 over de auto -en parkeerstructuur staat onder meer dat alle wegen in de stad GOW 30 worden, behalve de Doorstroomassen als Zandzuigerstraat, Bruistensingel, Maastrichtseweg.
Het lef zit hem tenslotte in de sluiting van de parkeergarages Wolvenhoek en Sint Josephstraat vóór 2031. Figuur 2 laat zien dat deze aan het eind liggen van een lichtblauwe route, volgens de legenda “ontsluiting woongebieden”. Dat betekent dat conform eerder besluiten deze worden omgezet in bewonersgarages.
Tenslotte lezen wij op Figuur 1 ook dat het Wilhelminaplein, Willemsplein opnieuw op de schop gaan (volgens de tekst vóór eind 2030) onder meer om ruimte te bieden aan een regionale tak van de snelfietsroute uit Vught richting station. Hulde!
Dan onze zorgen
Wat ontbreekt een uitwerking van de voorrang die het college zegt te geven aan stappen en trappen door omarming van het STOMP-principe. We zouden graag wat meer positieve maatregelen voor de fiets zien. Nu lijkt dat voorgesorteerd wordt op het weren van de rijdende en geparkeerde fiets uit het kernwinkelgebied. In het stuk staat (ook op bladzijde 8) dat gekozen wordt voor doorgaande fietsroutes via de binnenstadsring in plaats van dwars door de binnenstad. Wij zien de binnenstadsring als aanvulling op het fietsen door de binnenstad. Op dit moment is de ring absoluut geen een alternatief om veilig en comfortabel als fietser de binnenstad te mijden. De route langs de Zuid Willemsvaart is gevaarlijk. Fietsers fungeren zowel op het gerealiseerde deel als het deel waar nu aan wordt gewerkt als snelheidsremmers door noodgedwongen in de weg te rijden. En daar komt dan in onze visie een overbodige rotonde op het kardinaal van Rossumplein nog bij. Overbodig omdat het autoverkeer aanzienlijk zal afnemen. Door de knip, het sluiten van de koffieshops en het omvormen van de parkeergarages Hinthamerstraat (en Wolvenhoek) van bezoekers -naar bewonersparkeren.
Conclusie
prima stuk, naar vul het aan met een visie voor de fiets: hoe geven we een veilige ruimte aan het groeiend aantal rijdende en stilstaande fietsen en hoe gaan we om met alle nieuwe soorten snelle fietsen.
Voor meer informatie zie: https://www.denbosch.nl/nl/projecten/binnenstadsring
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Veilig de winter in met gratis montage van fietsverlichting Veilig de winter in met gratis montage van fietsverlichting
Vanaf 26 oktober tot en met 8 november Sta jij al AAN? De winter komt eraan en goede fietsverlichting is een…
Gepubliceerd op: -
Het nieuwe Fietscafé: “Veilig fietsen in Den Bosch” Het nieuwe Fietscafé: “Veilig fietsen in Den Bosch”
De Fietsersbond ‘s-Hertogenbosch streeft ernaar dat we in onze stad veilig kunnen fietsen. En dat kan op heel veel plekken…
Gepubliceerd op: -
Fietsers in de voorrang na update Rijksweg Nuland Fietsers in de voorrang na update Rijksweg Nuland
Door de ontwikkelingen in Heesch-West komen afrit 51 en de rotonde op de Rijksweg binnen de bebouwde kom te liggen….
Gepubliceerd op: