Ongeveer 35 leden van de Fietsersbond en belangstellenden hebben het jaarlijkse Fietscafé op 30 oktober 2024 bezocht waar het thema Verkeersveiligheid besproken is. Gastsprekers waren een verkeerskundige van SWOV (nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek) en gemeente ‘s-Hertogenbosch met een toelichting op de cijfers en het beleid.
Wat gaat de Fietsersbond met deze gegevens doen?
Er zijn in januari 2025 3 rotondes aangemeld bij de gemeente voor extra SWOV/CROW-onderzoek.
We informeren gemeente ‘s-Hertogenbosch over de opgehaalde knelpunten
We gaan in 2025 een aantal routes in Den Bosch fietsen en een aantal knelpunten nader bekijken
Hinthamerstraat (het auto-gedeelte)
Engelsedijk onder de A59 (geen zicht)
Fietspad linksaf naar Vught/ de Gement onder de rondweg
Oversteek provinciehuis- Pettelaarseweg
Oversteek Sumatrastraat- Rijnstraat
Oversteek zuid Willemsvaart – Maastrichtseweg (geblokkeerd door auto’s)
Oversteek Ophoviuslaan- Grobbedonklaan
Zuiderparkweg bij het park- hardrijdende auto’s, onvoldoende ruimte voor auto’s en fietsers
Dr Poelstraat (te smalle fietsstrook, te hard rijdende autos)
Zuid Willemsvaart (recent heringericht)
Zuid Willemsvaart
Rompertsebaan/ Schanswetering
Alle fietspaden waar paaltjes staan
Zuid Willemsvaart
Hinthamerstraat
Kruising bij de UNI, kardinaal van Rossemplein – geen rotonde Zuid Willemsvaart
De tunnel onder het station; fietsen vanaf Boschveld 2 richting
Tunnel onder de Maaspoort, staat vaak onder water (bij de Engelsedijk, en ook bij Nienoordstede)
Rotonde Rompertsebaan- Aartshertogenlaaan, met het 2-richting fietspad
Hinthamerstraat. Soms rijden stoere jongens met auto’s onder andere via de Hinthamerstraat.
De weg langs de Zuid Willemsvaart vanaf het Kardinaal van Rossumplein is te smal met druk autoverkeer
Situatie ronde De Draak, bij het NS station
Kruising Rompertsebaan- Zevenhondseweg
Oversteek oude Vlijmenseweg naar de Rietveldenweg
Oplossingen voor onveilige fietssituaties
Kruispunt Pettelaarseweg- Zuidwal; fietspad en voetpad beter afbakenen (voetgangers worden in de rug gereden door fietsers; in de hoek van de polder)
Heetmanplein; fietspad vanaf het ziekenhuis naar de Vughterstraat verbreden
Fietspad aanleggen bij de Zuid Willemsvaart
Hinthamerstraat autovrij maken
Geen rotonde aanleggen bij het kardinaal van Rossemplein
Stoplichten plaatsen bij het stationsplein
De binnenstad autovrij maken; nu is de Hinthamerstraat een hel
Een fietsersbaan op de Zuid Willemsvaart maken
Geen rotonde aanleggen bij het kardinaal van Rossemplein – dit lost niets op voor fietsers
De binnenstad autovrij maken
Meer snelheidscontroles uitvoeren
Meer verkeerslichten
Alle paaltjes van de fietspaden weg!
Tweede deel van de Zuid Willemsvaart eenrichtingverkeer maken
Veel minder tweerichting fietspaden aanleggen, tenzij 4 meter breed.
Drempels aanleggen op de Rompertse baan
Van 50 naar 30!
Hinthamerstraat autovrij!
Handhaven op spookrijdende fietsers op éénrichting fietspad.
Ontmoedigen van auto’s in de binnenstad
Ontmoedigen van auto’s, met parkeerbeleid en de omgeving dwingender maken.
Meer snelheidsremmers!
30 km cameracontrole!
Hinthamerstraat; selectief toegangssysteem
Zorg voor een goed meldpunt online waar ook tips gemeld kunnen worden.
Voorkom dat groot materieel zoals vuilniswagens en wegonderhoud na 8.30 uur bij basisscholen komen. Voer een verbod in voor parkeren bij basisscholen. Parkeerplaatsen verder van school.
Inrichting fietspad Rietveldenweg: teveel gevaarlijke kruisingen en te smal fietspad.
Bij uitgangen middelbare scholen op “spitsuur”veel meer op gedrag aansturen.
Meer controle op begroeiingen langs fietspaden (Dat laat nu vaak te wensen over) struiken/bomen.
Putten en kolken op tijd schoonmaken.
Tegengaan van spookrijdende fietsers.
Oversteek Vlijmense weg vanuit Paleiskwartier is gevaarlijk.
Op de Engelense weg van de Haverleij naar Vlijmen wordt veel te hard gereden. De maximum snelheid is 60 km, maar dit wordt vaak overschreden.
De weg is veel te smal voor het vele verkeer. Er zijn geen snelheidsremmende maatregelen aanwezig en de weg is onverlicht.
Oplossing: snelheidsremmende maatregelen, verlichting en verbreding of vrijliggend fietspad.
Piramide Henriette waard : Is te vaak defect en veel te lang hersteltraject. Het duurt vaak maanden! Het lijkt erop dat er geen urgentie besef is. Ook is er geen verlichting op de dijk.
Het is een gevaarlijke weg, die veel gebruikt wordt door busreizigers Haverleij die de Haverleij niet meer met de bus kunnen bereiken en dan maar de bus naar Hedel nemen en bij Treurenburg uitstappen en te voet via de Henriettewaard over deze onverlichte weg naar huis lopen.
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Viewer Brabants Hoofdfietsnetwerk online Viewer Brabants Hoofdfietsnetwerk online
Het Brabants Hoofdfietsnetwerk verbindt alle treinstations en woonlocaties (vanaf 1500 inwoners), werklocaties, scholen voor voortgezet onderwijs en ziekenhuizen met elkaar….
Gepubliceerd op: -
Jan-Willem Hommes boom Jan-Willem Hommes boom
Het is al meer dan een jaar geleden dat ons actief lid in Vught, Jan-Willem Hommes op veel te jonge…
Gepubliceerd op: -
Fietsersbond dient Zienswijze Omgevingsvisie in Fietsersbond dient Zienswijze Omgevingsvisie in
In de omgevingsvisie leggen het ministerie, Provinciale Staten en de gemeenteraad hun ambities en beleidsdoelen voor de fysieke leefomgeving vast…
Gepubliceerd op: